Pubers

Wij krijgen vaak vragen over opvoeding, zorg en onderwijs. Ron heeft de meest voorkomende vragen voor jou geselecteerd.

Veelgestelde vragen

Drinkt je kind energiedrankjes?
Energiedrankjes zijn populair onder jongeren. Voorbeelden van energiedrankjes zijn; Red Bull, Buirn, Monster en Bullit. Energiedrankjes zijn frisdranken met veel calorieën door de aanwezige suikers. Als voorbeeld: in een flesje AA drank van 330 ml zitten 14 Suikerklontjes (en 263 Kcal), in een flesje Extran Energy van 330 ml zitten 10 suikerklontjes (en 200 Kcal). Je kind krijgt er niet meer energie door. Wel geven deze energiedrankjes een oppeppend effect door de stoffen cafeïne, taurine en glucurono-lacton. Je kind krijgt er tijdelijk een energieboost van, en doet dan vaak meer dan hij normaal zou doen of is bijvoorbeeld langer wakker, waardoor hij de volgende dag moe is en een grotere kans heeft opnieuw een energiedrankje te nemen.

Door het hoge suikergehalte zijn de energiedrankjes ongeschikt als sportdrank. Het vertraagt de vochtopname in de darmen. Hierdoor kan het lichaam uitdrogen.

Het is goed om te weten dat het gebruik van energiedrankjes in combinatie met alcohol risico’s met zich meebrengt. Hierbij kan je denken aan vertraagde reactiesnelheid en je beter voelt dan je in werkelijkheid bent.

Tip 1:
Praat met je kind over het gebruik van energiedrankjes en de gezondheidsrisico’s.

Tip 2:
Laat je kind onder de leeftijd van 13 jaar geen energiedrankjes drinken.

Tip 3:
Laat je kind in de leeftijd van 13 tot 18 jaar maximaal 1 blikje energiedrank drinken per dag.

Tip 4:
Maak afspraken met je kind hoe vaak in de week hij/zij een blikje energiedrank mag.

Tip 5:
Wanneer je kind energiedrankjes drinkt, adviseer hem/haar ook voldoende water te drinken om uitdroging van het lichaam te voorkomen. Zeker bij warm weer, extreme inspanning of in combinatie van alcohol.

Tip 6:
Probeer ervoor te zorgen dat je kind na het avondeten geen energiedrankjes meer drinkt, want dit kan het slaapritme verstoren.

Tip 7:
Help je kind bij het leren omgaan met sociale druk van vrienden, door hierover te praten.
Heeft je puber een gezond gewicht?
Als ouder kun je je puber stimuleren om een gezond gewicht te behouden of te krijgen. Een gezond gewicht is belangrijk voor je gehele gezondheid. Maar draagt ook bij aan een positief beeld over jezelf en het kan je zelfvertrouwen vergroten. Belangrijk voor je puber!

Hoe weet je of jouw puber een gezond gewicht heeft? En hoeveel energie hij of zij nodig heeft? Door te eten krijgt je puber energie om te leren en te bewegen. Je puber zal een gezond gewicht hebben als de hoeveelheid eten en bewegen in balans is. Op de site van het Voedingscentrum kun je hier meer over lezen.

Frans geeft tips:

Tip 1
Geef als ouder het goede voorbeeld! Doe mee met je puber: eet gezond en ga (samen) sporten. Geef je puber een compliment als hij of zij zich aan de afspraken over eten houdt. Dit stimuleert hem of haar om gezond eetgedrag vol te houden.

Tip 2
In frisdranken of energydranken zit veel suiker. Dit vergroot de kans op overgewicht. Beperk de zoete dranken tot 1 glas of blikje per dag. Beter is om thee of water te drinken.

Tip 3
Het is verleidelijk voor je puber om wat te kopen in de schoolkantine of supermarkt in de buurt. Dit zijn vaak lekkere, maar ongezonde dingen. Geef je puber tussendoortjes en een lunch mee naar school. Zorg voor afwisseling of laat hem of haar zelf zijn lunchpakket samenstellen.

Tip 4
Je puber zal niet alleen gezonde producten willen eten. Kies samen één of twee momenten per week uit om bijvoorbeeld chips te eten.

Tip 5
Kies bij het boodschappen doen voor gezonde producten. Haal zo min mogelijk snoep en chips in huis. Hiermee stimuleer je je puber om gezond te eten en een gezond gewicht te behouden of te ontwikkelen.

Tip 6
Ga in gesprek met je puber over wat een gezond gewicht is en de voordelen hiervan zijn. Geef ook aan wat de gevolgen kunnen zijn als je te veel en ongezond eet. Je puber kan bijvoorbeeld veel jeugdpuistjes krijgen. Maar er is ook een vergrote kans op het krijgen van ernstige ziekten.

Tip 7
Motiveer je puber om te sporten of zich aan te melden bij een sportvereniging. Bewegen is belangrijk voor een goede spijsvertering. Na een dag school en huiswerk maken zorgt sporten voor ontspanning. Het sporten zorgt ook voor een betere nachtrust.

Tip 8
Laat je puber de dag beginnen met een stevig ontbijt met brood of graanproducten. Hierdoor komt de spijsvertering goed op gang. Door de dag te beginnen met een goed ontbijt krijg je ook minder zin in tussendoortjes.

Tip 9
Kies samen met je puber voor vezelrijke producten als tussendoortje, zoals groente of fruit. Dit zorgt voor een verzadigd gevoel. Te veel tussendoortjes zorgen er voor dat je geen zin hebt in een maaltijd. Of dat je te dik wordt. Het algemene advies is om maximaal vier tussendoortjes per dag te eten.

Stel je vraag aan Ron

Over Ron

Als ontwikkelingspsycholoog en met daarnaast een aantekening sportpsychologie ben ik altijd bewust bezig geweest met de thema's "kinderen met problemen" en "sport en bewegen" binnen de ontwikkelingspsychologische context. Mijn werkervaring omvat semi-residentiele behandelgroepen, jeugd GGZ, Speciaal basisonderwijs, zorgcoordinator VMBO (en LWOO), trainer / adviseur (vanuit Fontys hogeschool) binnen het voorgezet onderwijs met betrekking tot zorgvraagstukken en docentenondersteuning.

Mail Ron >

Blogs

  • De lust-ik-niet fase

    06 januari 2016

    Mogelijke oorzaken, tips en tricks om het eten van je peuter te stimuleren.

    Lees meerLees minder

    Je hebt eten gemaakt, de tafel gedekt en bent klaar om lekker te gaan eten. Eenmaal aan tafel krijg je te horen: ‘’dat lust ik niet’’. De peuterpuberteit is begonnen en daarbij komt ook vaak de ‘lust-ik-niet fase’ kijken. Daarnaast vinden zij het vaak jammer om voedsel alleen maar te eten. Het is ten slotte toch veel leuker om er andere dingen mee te doen?

     Voor ouders kan het soms lastig zijn om hun peuter te laten eten. Het kan zelfs zo zijn dat zij tegen de etensmomenten opzien. Hieronder staan een aantal oorzaken, tips en tricks voor het slechte eetgedrag van uw kind:

     Mogelijke oorzaken: 

    • Een peuter groeit minder hard dan een baby. Daarom heeft je kind ook minder eten nodig.
    • Je peuter ontwikkelt een eigen willetje.
    • De smaak van je kind verandert. Het ene moment vindt hij bloemkool lekker, het andere moment niet.
    • Er valt veel te ontdekken, je peuter ontwikkelt zijn eigen persoonlijkheid. Eten is vergeleken bij een ontdekkingstocht nou eenmaal minder interessant.

     Tips om eten leuk te maken: 

    • Dwing je kind niet om het eten op te eten.
    • Ouders zijn verantwoordelijk voor het eten op tafel. Geef je kind langzamerhand inspraak in het eten. Dit kun je doen door je peuter te laten kiezen tussen twee gezonde maaltijden.
    • Laat de maaltijd niet langer duren dan 20 à 30 minuten.
    • Laat je kind zelf eten. Geef een lepel waar je peuter zijn gang mee kan gaan.
    • Blijf rustig en vriendelijk tegen je kind. Dit is niet altijd makkelijk, maar het is belangrijk dat de sfeer aan tafel goed blijft. Het kan anders zijn dat je peuter de eetmomenten gaat zien als niet leuk.
    • Een beloningssysteem toepassen.

     Tricks: 

    • Laat je kind helpen in de keuken. Ze leren hier veel van en gaan ook gemakkelijker proeven.
    • Maak iets op een andere manier klaar en combineer.
    • Schep kleine porties op. Dit voorkomt dat je kind tegen een berg eten op kijkt.